Nestes intres é máis importante ca nunca aplicar a tecnoloxía nos negocios e vender “experiencias”, para chamar a atención desa persoa que está no salón da súa casa
Ángela Barrán,
praceira no Mercado de San Agustín, presidenta da asociación “Muller Mar”
e coñecida no sector por ser unha muller creativa e innovadora. Unha muller
todoterreo coa que tivemos o pracer de conversar esta semana en “Queda co
noso mar”, para coñecer de primeira man como están vivindo esta
situación no mercado e tamén as mulleres do sector.
Ademais, Ángela
quixo transmitir algúns consellos para poder saír adiante a todas as súas
compañeiras e compañeiros.
1.
Como praceira no mercado de San Agustín, como
ves a situación actual do sector pesqueiro? E como cres que afectou o COVID-19?
Eu penso
que o coronavirus tivo unha parte moi positiva para o mercado. Por un lado,
moita xente redescubriu as prazas de abastos, sobre todo a xente nova, que
vivía ao carón dos mercados pero non os coñecía por dentro. Coas colas que se
formaban nos supermercados e nas grandes áreas remataron por vir e atoparse
moito máis seguros e descubriron unha relación calidade-prezo que non tiñan
noutras superficies e o día a día do mercado: non sempre hai o mesmo, non vai
sempre ao mesmo prezo e non ten sempre as mesmas calidades. Era o punto de
inflexión que levabamos moito tempo buscando, pois non sabiamos como chegar a
esta xente nova, unha xeración que non ten a costume de vir á praza porque se
criaron cos centros comerciais.
Por outro
lado, tamén trouxo consigo que os mercados tiveran que poñerse a punto. Nesta
pandemia o que aprendemos todos é que, se non nos adaptamos ás novas
tecnoloxías e aos novos tempos, é imposible continuar. De feito, a meirande
parte dos mercados implementaron o servizo a domicilio, algo que non o tiñan,
outros plataformas de venta online e outros a través de redes sociais. Foi un
punto no que, ou entrabas dentro da mecánica de adaptarte ás novas tecnoloxías,
ou quedabas atrás. Estabamos na tecnoloxía 2.0 cando tiñamos que estar na 5.0 e
tivemos que dar pasos axigantados para poñernos ao día. Se chegou a xente nova é porque se implementaron
as canles para que chegara.
2.
Cal foi o nivel de actividade durante o
confinamento? Como influíu nos ingresos?
O mercado
funcionou con total normalidade. É certo que durante as primeiras tres semanas
houbo unha rotación entre as peixerías, sobre todo, e non traballabamos todas
todos os días, pero sempre estaba algunha aberta. A partir da terceira semana
xa comezou a funcionar todo con normalidade. E respecto ao resto de postos,
excepto os que estaban obrigados a estar pechados por Real Decreto, o resto
tamén funcionaron coma de costume.
3.
Estades a atoparvos con problemas para vender
o produto?
Problemas
para vender o produto non houbo, a xente seguiu comprando, só que en lugar de
vir a comprar todos os días, viñan un día ou dous á semana e gastaban máis,
para ter peixe para varios días.
Onde si
nos atopamos con problemas foi para comprar nós o produto, porque ao
suspenderse a poxa na lonxa da Coruña, non se podía acceder tan facilmente aos
produtos. De feito, unha das reclamacións era que non era viable chegar ao
porto á 1-2 da mañá para coller un número e entrar na lonxa ás 5-6 da mañá e,
durante todo ese tempo, ter que estar fóra pendente do teléfono porque as
distintas casas poxadoras ían colgando as especies que tiñan para que souberas
o que había. Non é o mesmo comprar por teléfono que en directo, nin é o mesmo o
prezo que colle o peixe nunha poxa que en venta directa.
Outro dos “handicaps” que eu me atopei foi que
costaba moitísimo atopar marisco, sen embargo, si existían clientes de marisco,
porque é un cliente que igual está acostumado a comer fóra ou darse un capricho
cando chega a fin de semana e por que non o ían facer estando na casa? Pero non
existía esa oferta do marisqueo ou do percebe, houbo un momento no que nin
estaba permitida a súa captura e, sobre todo, porque o que escoitaba a xente
era que tiñan que parar porque non había quen llo comprara. Entón, en canto a
prezos, non é o mesmo que existan catro vendedores de camarón que un, o prezo
vai ser moito maior que nunha situación normal porque temos máis demandantes
que oferta.
4.
E con problemas de prezos?
Se comparamos
os prezos cos do ano anterior, xa vemos que nunca se pagaron estes prezos, eran
como de Nadal. Que quedaba ben de prezo? As pezas que ían para restauración,
pero o resto non. De feito, a min chamoume moitísimo a atención o prezo da
meiga grande, que ía a 18€ o quilo, como lle vendes iso a unha persoa? E aínda
lle tes que sumar porcentaxes, pensarán que a estás atracando e, sobre todo,
coas noticias que saían dende os distintos portos de que a mercadoría ía moi
por debaixo do seu prezo. Entón aí tivemos un problema que aínda persiste a día
de hoxe, pero polo menos xa se implantaron as poxas.
O produto
que foi para as casas mantivo ou, incluso, incrementou os prezos; as pezas que
ían para restauración baixaron, porque a xente para a casa non quere ese tipo
de peixe e o mar dá o que dá, non podes escoller.
E, en canto a restauración, tampouco creo que
as ventas nos restaurantes a partir de agora sexan tan grandes como para asumir
todas esas capturas de peixes grandes como o rodaballo, a robaliza ou a
pescada. Probablemente seguirá manténdose o prezo, non baixará máis pero
tampouco creo que suba mentres non se normalice a situación. Pero é normal,
está pechada unha parte moi importante do sector. Por poñer un exemplo, unha robaliza
de 3 quilos hoxe pagábase a 15€, algo que se mo dis fai un ano diríache... imposible!
Porque robalizas desas, directamente, nin as vías, xa tiñan compradores
específicos. O mesmo coa cococha de pescada, que agora mesmo témola na praza e
antes era impensable.
5.
Houbo
algún cambio nas tendencias de consumo?
Si, foi un cambio moi grande. Por un lado, a
xente xa non compra todos os días, organízase para comprar unha, ou como moito
dúas, veces por semana; os servizos a domicilio nos mercados municipais
favoreceron que os clientes que non podían vir especificamente ao mercado
comezaran a comprar, pois entregábanche a mercancía na casa ou mesmo no lugar
de traballo; e por outro lado, hai clientes que descubriron que facer
determinadas comidas na casa tamén é moi boa opción, sobre todo, tendo en conta
a situación actual. Todo isto, favoreceu moitísimo aos mercados de abastos.
6.
Que medidas estades a adoptar para evitar
contaxiarvos?
Primeiro o
aforo no mercado está bastante limitado. Logo usamos as medidas de protección
necesarias como mascarillas, que por fin
son obrigatorias; e guantes, gorro e mandil, aos nós xa estamos acostumadas. Mantemos
a distancia de seguridade co cliente, os nosos mostradores xa son de máis de un
metro dez de profundidade e estamos mantendo un metro e medio. Os propios
clientes organízanse de tal xeito que as colas son moi controladas. E, por
suposto, contamos con xeles desinfectantes.
Ademais,
no noso posto temos para sacar número, entón a xente pode ir polo resto do
mercado comprando en lugar de facer cola e, isto, fai que a compra teña menos
esperas. E tamén hai moita xente que agora xa che pide por WhatsApp, incluso
che piden videochamadas para ver o mostrador e xa che encargan o que queren.
Igual 10-15 clientes ao día che piden así e non están fisicamente no mercado.
A xente
empeza a relaxarse un pouco agora e tes que recordarlles algo máis que garden
as distancias, sobre todo a xente maior, que comeza a saír agora da casa e atópase
con unhas normas que antes non existían.
7.
Que
información, apoio e axuda recibistes e estades a recibir desde as institucións?
Ao
principio non atopabamos mascarillas en ningures e o Concello facilitóunolas e,
máis adiante, tamén nos facilitou pantallas protectoras. Do resto de
institucións non recibimos máis que os correos nos que che ían indicando os
protocolos a seguir, que moitas veces ata eran contraditorios, porque un dicía
unha cousa e outro outra.
Unha das
cousas que eu comentei bastante é que nun mercado de abastos, coa cantidade de
vendedores que somos, debíanse facer estudos epidemiolóxicos ou test de
detección, porque seguramente haxa moita xente asintomática. Nos lugares con
tanto volume de xente, deberían ter implementado este tipo de medidas de
control, porque estamos a falar de que somos 60 persoas vendendo ao mesmo
tempo, sen contar aos clientes.
8.
Tivestes que facer algún ERTE?
Houbo un,
pero foi deses negocios que foron obrigados a pechar. Nos tamén estivemos
pechados ao principio pero foi porque eu estiven enferma e son persoa de risco,
non por ERTE.
9.
Ademais, es a presidenta da asociación de “Muller
Mar”. Poderías comentarnos cal é a vosa labor no sector?
“Muller
Mar” é unha asociación formada por mulleres dos distintos sectores do mundo
da pesca (dende unha peixeira ata unha bióloga), que se unen por ter unha serie
de características en común: problemas de conciliación, problemas na formación,
problemas de visibilidade e problemas no sentido de que a meirande parte dos
postos de responsabilidade, aínda que agora está empezando a cambiar, están
ocupados por homes cando o colectivo é maioritariamente de mulleres, que moitas
veces son invisibles. Eu sempre poño o caso das redeiras ou das mariscadoras,
porque son traballos que están infravalorados e que, sen embargo, teñen un
valor incalculable e unha labor fundamental para continuar a cadea.
A
asociación busca darlle visibilidade a todo isto, que afecta a moitos sectores
dentro da pesca. Agora máis que nunca, temos que poñer en valor os nosos
oficios e o turismo nacional, porque se as mariscadoras lle amosan a alguén
como é un día de marisqueo e o esforzo que supón coller un só quilo de
berberechos, botando horas e horas
dándolle ao raño para sacalo e estando baixo as inclemencias do clima para que
che veña unha toxina e che bote todo a perder,
a xente valoraría máis o que ten no prato e quizás non pensaría que “é
moi caro”.
Creo que
nese sentido a asociación ten que ter unha visibilidade moitísimo maior.
10.
Que información vos chega por parte das traballadoras
do sector? Que demandan en maior medida?
O problema
máis grande foi nas zonas de marisqueo, que pecharon e deixaron na casa a moita
xente, ou oficios como as redeiras, que viron pechada de repente a súa canle de
venta e deixaron de ter esa entrada de ingresos. Tamén todo o turismo mariñeiro
viu paralizada a súa actividade e aínda está por abrir agora mesmo.
Toda esa
xente o que pregunta é cando poden volver a traballar e de que maneira teñen
que facelo.
11.
Que lles transmitides dende a asociación?
Que nestes
intres é máis importante ca nunca que apliquen a tecnoloxía nos seus negocios e
que traten de vender experiencias. Para ter un futuro, temos que conseguir
chamar a atención desa persoa que está no salón da súa casa, para que teña
ganas de descubrir a ruta dos faros, o faro de Fisterra, os acantilados das
nosas costas, as nosas rías, unha batea, etc. Temos unha cultura riquísima arredor
da que vive toda a comunidade, porque o mar e o agro son pilares fundamentais
para a nosa economía e industria.
12.
Como ves ti o papel da muller no mundo do
mar? E
como cres que o ven as persoas externas ao sector?
Moitas
veces infravalorado. Por sorte, as cousas van cambiando. Xa non existen oficios
de homes e oficios de mulleres e, o que non o queira ver, é que está cego; pero
aínda sigue habendo un principio de discriminación non positiva no momento no
que para unha muller é difícil poñerse ao fronte dunha institución ou
asociación.
13.
Que cres que se podería facer para mellorar a
situación das mulleres do mar?
Pouco a
pouco temos que ir collendo relevancia e poñendo en valor todos estes oficios,
porque aos patróns e aos mariñeiros todo o mundo os ve como grandes homes e traballadores,
pero que pasa coa señora que está arranxando as redes? Ou coa muller que coida
de que a mercadoría do mariñeiro chegue ben á lonxa? Todos eses traballos non se
ven, algúns nin teñen un nome, e todos e todas deberíamos ser igual de visibles.
Por sorte, xa somos moitas as que petamos na mesa.
14.
Hai algunha acción que se estea a levar a cabo ou que se
vaia a levar a cabo dende a asociación para a axudar ás mulleres do sector
pesqueiro nestes momentos?
Agora
mesmo estamos intentando agrupar as distintas visións que hai no colectivo do
mar e achegando os produtos do mar a través das redes sociais.
15.
Praceira no mercado de San Agustín, presidenta
da asociación de Mulleres do Mar e coñecida no sector por ser unha muller moi
creativa e innovadora, como ves o futuro do sector? Cres que
podemos falar dun sector pesqueiro 5.0?
Temos que
chegar a ser un sector 5.0, porque senón moitos quedarán no camiño. A
tecnoloxía ten que chegar ás lonxas e ás prazas de abastos, tense que compartir
nos centros de investigación, biolóxicos e mariños, porque é importante e
fundamental para que todo o sector sexa visible.
16.
Que lle aconsellarías aos teus compañeiros e
compañeiras do mercado para non quedarse atrás e poder adaptarse aos novos cambios?
Aconsellaríalles
deixarse aconsellar. Os cambios non son para mal, senón para mellorar. Moitas
veces asumir eses cambios dá medo porque cambian a forma na que ti estabas acostumado
a facer as cousas e pode ser difícil adaptarse, pero son cambios necesarios
para poder vivir e non sobrevivir. O mundo avanza e nós temos que avanzar con
el, porque aí é onde está o futuro. Non vale ter na casa a última cafeteira que
fai todo soa e no posto facer todo de xeito tradicional. Moitas veces quedarse
no tradicional o que fai é que perdamos á clientela nova, que nos demanda outro
tipo de canles, xa se viu con esta situación que, se llas das, veñen.
Á xente
que veu ao mercado gustoulle o noso produto, porque é de cercanía, fresco e de
calidade; o peixe que tes nunha peixería non o atopas en ningún supermercado,
porque dende que está pescado ata que chega á praza non pasan máis de 6 horas.
E tamén pola confianza que lles damos, eu sei cales son as mellores tempadas,
que receitas se poden facer en función da tempada, cando están os produtos en
veda e cando non se deben coller, incluso lles podo recomendar recunchos para
visitar. Todas esas cousas tamén suman valor.
17.
Cres que o COVID-19 marcou un antes e un
despois no funcionamento sector?
Indudablemente,
marca o inicio dunha nova etapa.
18.
Cres que está a cambiar a forma en que a xente
ve o sector pesqueiro?
Si, porque
cambiaron os seus hábitos e a percepción que tiñan do mercado. Antes podían
pensar que era máis cómodo ir ao súper, pero viron que non, e todo isto
favoreceu ao sector minorista.
E isto
tería que vir acompañado tamén dun favorecer nas lonxas e deixar de ser a clase
desfavorecida, porque somos maioría, non minoría, e temos que facernos ver e
dicir que xa está ben, temos que tirar entre todos e todas deste carro. Ao
final este é o principio polo que se crea “Muller Mar”: unha soa non fai
nada, pero todas xuntas facemos moito.
19.
Para rematar, agora que á xente de a pé
ten a oportunidade de escoitar a alguén do sector, que lles dirías?
Gracias,
sinceramente téñolle que dar as gracias. Porque confiaron en nós e nos amosaron
o camiño que debemos seguir para que isto funciones. Son os propios clientes e
clientas as que nos amosan as canles para chegar a eles/as e, debido ao coronavirus, puidemos
detectar onde estaba o noso fallo e onde tiñamos que estar e non estabamos e, por sorte, soubemos
reaccionar.
Comentarios
Publicar un comentario